Elever från LBS Borås har utvecklat Indie-spelet Winter’s Grasp. Spelet gör succé och har blivit uppmärksammat via plattformen Gamejolt och Indiedb där de har fått en stor följarskara.

Winter’s Grasp är ett äventyrs- och action spel som utspelar sig i ett utbrett vinterlandskap. Målet är att tända brasor för att få bort vintern så att det kan bli vår igen.

– Vi diskuterade olika spelidéer i de tidigaste stadiet av utvecklingen och när en i gruppen föreslog just ett snölandskap där man kunde smälta sig fram så fastnade vi för den unika idén, berättar utvecklarna.

Roller underlättar utvecklingen av spelet

Varje projektgrupp har olika roller för att stötta uppp utvecklingen av spelets alla delar. Kevin Eliasson är “lead artist” för spelet som ser till att grafikerna Sandra Andén, Hanna Jones och Anton Bång håller sig till konceptet i form av grafik och effekter. Kevin blir som en projektledare för grafikerna.

– Som Lead Artist gör jag grafik och animationer för vårt spel men jag har även ett ansvar för de andra grafikerna. Det ansvaret innefattar saker som att se till att alla följer samma stil och att den stilen förmedlar det vi vill förmedla, det innebär även att jag ser till att alla grafiker har saker att jobba på och att prioriteringarna i arbetet är rätt, säger Kevin.

Gabriel Nilsson är “lead programmer” och arbetar tillsammans med Alexander Hallonkvist, Emil Kvist och Elias Hakkarainen som är programmerare för spelet. Tillsammans skapar de funktioner och system som spelet behöver för att fungera.

– Jag har även ett ansvar för de andra programmerarna, vilket betyder att jag ser till att de har saker att jobba på och att vi som grupp prioriterar rätt saker. Det är också mycket viktigt att vi följer samma struktur när vi programmerar så att det underlättar effektivt samarbete, säger Gabriel.

Utöver programmerare och grafiker finns även marknadsansvarig som hjälper till med uppdatering via sociala medier och annat för att marknadsföra spelet, samt en “scrum master” som ser till att att utvecklingsprocessen blir effektiv och strukturerad som möjligt, båda rollerna har Alexander Hallonkvist.

Stöttande lärare hjälper till

Lärarna är med genom hela processen i utvecklingen av spelet och hjälper eleverna utveckla sina koncept.

– Vi som elever stöttas och uppmuntras väldigt mycket av lärarna. De uppmuntrar oss när vi har lyckats bra med något samtidigt som de visar hur vi kan utvecklas. De har en balans mellan att uppmuntra de vi har gjort och samtidigt alltid vara ute efter vidareutveckling. Vi stöttas även rent praktiskt genom att de ger många goda råd och hjälper oss om vi har fastnat, menar utvecklarna.

Ladda ner spelet.