Henrik Johansson har utvecklat spelet “The Secret of Gillywood” som har släppts på Steam och fått fina recensioner. Han pluggade Speldesign på LBS för att sedan läsa vidare på högskola.

Henrik startade spelstudion Snow Moose Entertainment där han själv utvecklar spel och framförallt utvecklar dem som Level Designer. The Secret of Gillywood började som en hobby. Han började utveckla spelet i Unreal Engine för att bli bättre på Level Design och fick bra respons från sina vänner på högskolan.

– Efter några månaders arbete för enbart Level Design så började jag istället utveckla det till en komplett värld med en röd tråd. Spelets namn var egentligen tänkt att vara The Secret of God men efter en praktikplats hos ett företag som utvecklade Arma 3 mods så fick jag inspiration till ett nytt namn som blev The Secret of Gillwood, förklarar Henrik.

The Secret of Gillywood utforskar varför gudarna inte hör några röster från byn Gillywood. Gudarna har förlorat sina magiska krafter och deras hem har blivit förvandlat till mörker.

– Ditt jobb som spelare blir att  hitta magiska klot i världen som är placerade på sex olika huvuddelar som tar spelaren igenom hela spelvärlden. Varje klot öppnar upp en ny del i världen för spelaren att utforska, utforskar man mer så kan man även låsa upp gömda Steam Achievements!

One man show

Henrik har utvecklat spelet själv och berättar att det har tagit lång tid. Utvecklingsprocessen har tagit över 1500 timmar eller cirka fyra år då han behövde arbeta samtidigt. Han berättar att han har lärt sig mycket av processen och det har inte alltid varit lätt.

– Jag själv började ju i helt fel ände av utvecklingsprocessen, jag började med att bygga upp hela världen och sen implementerade jag mekaniker samt programmerings delarna. Man vill börja med programmerings delen först så att alla viktiga funktioner fungerar innan man börjar utforma spelets värld, man vill utforma världen utifrån mekanikerna så dem flyter samman på ett fint sätt, säger han.

Arbetet med Steam

Spelet har nu blivit utgivet av Steam och det är också en lång process. Spelet blev först “green lighted”, vilket innebär att det blir godkänt av att Steam användare får rösta fram om de vill ha spelet på Steam eller inte. Men det slutar inte där. Henrik tipsar om att man måste vara ute i god tid för att planera och inte behöva stressa för releasen. Eftersom hans spel blev godkänt endast tre dagar innan det skulle släppas var han stressad för resultatet.

– När man väl blivit godkänd av Steam så är där mycket papper som måste fyllas i, förklarar han.

Han menar att arbeta med marknadsföringen är viktig del för att få ett lyckad release av spelet så att många vill spela det. Hans lösning var att skriva pressmeddelanden och skicka till YouTubers, streamare på Twitch.

– Det är otroligt svårt at få människor att pröva ens spel. Så skicka ut det till så många som möjligt! Jag lyckades få ungefär fem personer som lade upp Youtube videos och en som Stremade på dagen spelet släpptes.

Tips till dig som vill vidare

Henrik gav aldrig upp med sina drömmar och hoppas på att kunna inspirera andra att följa sina egna drömmar in i spelbranschen. Det finns många saker man kan lära sig på sin fritid via YouTube eller kurser online. Det är också hans tips till nuvarande LBS elever.

– Ge aldrig upp på era drömmar! Jobba hårt och mycket med det ni vill, sluta inte kämpa jag kämpar fortfarande idag med att få komma in i branschen på fulltid. Det är även viktigt att man börjar tidigt med sin portfolio samt sin inriktning så att ens kunskap är på topp, säger han.

Kolla in spelet via Steam

 

http://snowmoose.se/