Vad betyder Streaming?

När man pratar om streaming kan man mena olika saker. En Stream eller “ström” på svenska är när media, alltså ljud eller video, spelas upp på din enhet samtidigt som datan skickas till dig i en kontinuerlig ström. Tekniskt sett är alltså all media man konsumerar över internet “strömmad”. Den stora skillnaden är att när vi streamar något sparas det inte på vår enhet utan vi konsumerar datan samtidigt som den når oss.

När vi till vardags pratar om streaming kan det handla om två saker. Antingen handlar det om tv-tittande eller musiklyssnande via streamingtjänster, eller så handlar det om streaming av personer som spelar data- eller tv-spel i realtid.

 

Streamingtjänster

Sedan internets intåg har vi förändrat sättet vi konsumerar media på. Innan var det linjära tv-utbudet dominant men nu är det vanligt att man kompletterar med streamingtjänster. En streamingtjänst fungerar som en prenumeration där du betalar en viss summa i månaden och så får du tillgång till den tjänstens utbud av media under tiden du betalar. Exempel på streamingtjänster är Spotify och Apple Music för musik, Netflix, HBO och Viaplay för tv och film. Det finns också tjänster som är gratis via public service, SVT och Sveriges Radio. Vissa tjänster erbjuder också gratis testperioder av sitt abonnemang.

 

Live Streaming

Live streaming är det vi menar när vi till vardags pratar om streaming och streamers. Det kan användas till många saker, till exempel för att hålla i föreläsningar, seminarier eller frågestunder, men vanligast är att en så kallad streamer sänder när de spelar data- eller tv-spel. Oftast kommenterar streamern på ett underhållande sätt under spelets gång och tittare kan interagera med streamern och varandra via en chattfunktion.

 

Twitch, E-Sport och Speedrunning

2017 beräknades att fler människor prenumererar på spelstreamers än HBO, Netflix, ESPN och Hulu kombinerat. Twitch är den absolut största plattformen när det kommer till Live Game Streaming. Där kan privatpersoner streama när de spelar ett spel. Antingen spelar de som vanligt men ofta kombineras högkvalitativt gaming med en utmaning. Till exempel kan spelaren försöka klara av spelet så fort som möjligt, det kallas Speedrunning.

Företag kan också streama på Twitch, det är vanligt i e-sportsammanhang som vid stora turneringar till exempel. Då samlas spelarna i arenor och publik kan komma och se på live eller så kan man följa spelet hemifrån soffan, precis som vid till exempel fotbollsmatcher. Streamingen av e-sportsturneringar har oftast kommentatorer som antingen själva är experter eller som hjälper tittare som är mindre insatta förstå vad som händer.

 

Vad är en streamer?

Personer som livestreamar när de spelar dator- och tv-spel kallas streamers. Man kan också vara streamer om man streamar när man skapar konst till exempel. Du kan vara streamer som hobby eller yrke. Streamers kan tjäna pengar på olika sätt, genom sponsorer, prenumeranter och donationer till exempel.

Streaming går till så att tittare och streamers skapar gratiskonton på någon av plattformarna och sedan prenumererar tittaren på uppdateringar från sina favoritstreamers. Via sina konton kan streamers och tittare kommunicera med varandra.

 

Hur börjar man streama?

  1. För att börja streama behöver man egentligen bara en dator, en webbkamera och en mikrofon.
  2. Sedan skapar du ett konto på en streamingplattform, till exempel Twitch.
  3. Du behöver också installera ett program som sammanfogar text och media från olika källor och skapar en gemensam ström. Exempel på sådana program är Open Broadcaster Software och XSplit Broadcaster.
  4. Sedan behöver du koppla samman mjukvaran med ditt streamingkonto. Det gör du oftast med en nyckel som du hittar via ditt konto på streamingplattformen. Hitta nyckeln och klistra in den i mjukvaran.
  5. Börja streama!

Om du vill bli streamer är det viktigaste att bygga en publik. Det är lättare att bygga en publik om man streamar ett spel som är populärt att se på. Några av de största spelen är Dota 2, League of Legends, Counter Strike: Global Offensive och Hearthstone. Ett annat tips är att sätta upp ett schema för sig själv och sina följare som specificerar när du kommer att streama så att dina följare vet när de ska titta.

 

Behöver man vara 18 för att streama?

Enligt Twitch’s regler får du bara använda plattformen om du är 13 år eller äldre. Är du mellan 13 och 18 år ska du använda Twitch endast under uppsyn av en förälder. Det kommer sig av att någon måste vara juridisk ansvarig om det skulle ske ett regelbrott. Trots dessa regler är det en del ungdomar som tar sig runt begränsningarna och det är såklart något som Twitch vet om och arbetar aktivt med att begränsa. Om man bryter mot någon av reglerna riskerar man att bli avstängd från tjänsten.

 

Risker och brott

Riktigt stora streamers blir publika personer och riskerar att utsättas för förföljelse precis som andra kändisar. Det finns också olika brott som uppstått ur livestreamingkulturen. “Swatting” är när tittare rapporterar till polisen att ett allvarligt brott håller på att begås hos en streamare. Det får polismyndigheter att reagera och dyka upp hos streamaren under pågående sändning. Swatting är som tur är inte så vanligt utanför USA.

 

Kvinnor på Twitch

Kvinnor som streamar upplever att de trakasseras i större utsträckning på Twitch. De kan få elaka kommentarer eller anklagas för att inte ha förtjänat sina tittare utan att de endast nått framgång på grund av att de är tjejer. Detta har lett till att kvinnor på Twitch ofta är varandras största supporters och att de helst håller sina riktiga namn hemliga.

 

Andra företag och plattformar

Olika sociala medier har tagit fram egna lösningar på streaming. Twitter har en funktion som heter Periscope vilken tillåter live streaming att visas direkt i flödet. Facebook har något som kallas Facebook Watch som tillåter tittarna att reagera på livestreamen i realtid med Facebooks klassiska gilla-knapp och andra emojis. Youtubes version heter så enkelt som Youtube Live. Men det är Twitch som är störst inom livestreamingbranschen.

 

LBS Kreativa Gymnasiet

Här på LBS Kreativa Gymnasiet utbildar vi för framtidens kreativa branscher. En av dem är e-sport, datorspel, event som till exempel DreamHack och streaming. På många av våra skolor kan du till och med ha spel på schemat. Då som en del av det estetiska programmet. Utbildningen kallas LBS E-sport och man kan välja mellan två fokusområden, Event och Talang. Här kan du läsa hur det är att plugga E-sport på LBS.