Nudging handlar om att påverka de små och stora beslut vi fattar varje dag. Trenden att använda sig av nudging i marknadsföring växer, och det finns möjligheter att förändra världen en nudge i taget. Därför kan det vara bra att veta vad det egentligen är.

 

Vad betyder nudge?

Vad betyder nudge egentligen? Du har säkert tänkt på det någon gång. “Om de nu vill att man ska kasta skräpet i papperskorgen, varför ställer de inte papperskorgen närmare busshållsplatsen?” Eller har du kanske tänkt på något annat som borde designas annorlunda? Det är en bra typ av fråga och ett bevis på att du redan reflekterat över nudging även fast du kanske inte vet vad det är. 

 

Nudging på svenska

Nudging är engelska och betyder att knuffa någon lätt i rätt riktning. Det kan handla om att minska nedskräpning genom att flytta på en papperskorg, att ställa frukten i butiken i ögonhöjd eller att göra en trappa till ett piano så att fler ska ta den istället för rulltrappan. Nudging kan också översättas till “puffning” och det finns potential för det överallt i vardagen.

 

Vad innebär nudging?

Nudging handlar om att designa omvärlden så att människor har lättare att göra val som är bra för sin hälsa, ekonomi eller för miljön. Antingen kan det vara så enkelt som att ställa nyttig och klimatsmart mat där man lätt dras till den i matbutiken. Eller så kan man skapa ett roligt designinslag som gör att människor stannar upp i vardagen och gör något på ett annorlunda sätt. Det är viktigt att inte begränsa människors valmöjligheter utan bara lägga fram ett bra alternativ på ett sådant sätt att människan slipper anstränga sig för att välja rätt. Alltså ska man inte jobba med förbud eller bestraffningar.

 

Richard Thaler fick nobelpris

Begreppet Nudging myntades av Richard Thaler. Han är en nobelpristagare och ekonomiprofessor som intresserade sig för nudging. Det kom sig av att han såg ett exempel på nudging som han hittade på en toalett på en flygplats. Flygplatspersonalen hade under en längre tid haft problem med spill utanför urinoaren. De bestämde sig för att klistra dit en bild på en fluga nära själva avloppsöppningen. Det hade den önskade effekten att besökarna koncentrerade sig mer på att pricka flugan och spillet utanför urinoaren minskade med 80%. Richard Thaler skrev en bok om fenomenet och fick år 2017 Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne “för hans bidrag till beteendeekonomi”. 

 

Härstammar ur beteendeekonomi

Begreppet nudging är en samlingsterm inom beteendeekonomi. Beteendeekonomi är en vetenskap mellan psykologi och mikroekonomi. Det handlar om vilka beslut man tar utifrån vilka förutsättningar som presenteras för en. Beteendeekonomi handlar om att testa teorier genom experiment. Vi människor tror ju att vi är rationella och hela tiden gör välgrundade val men i vissa tillfällen gör vi bara. Det kanske är så att du alltid tar rulltrappan upp från tunnelbanan så därför gör du det idag också. Och i morgon och i övermorgon och så vidare. 

 

Trots att du vet att det i längden är hälsosammare att gå i trappan eller att det är billigare att välja vegetariskt en gång i veckan till exempel så gör du inte det ändå. Jag kan komma med hur mycket argument som helst om att det är mer klimatsmart att cykla än att köra bil men i slutändan är det nog inte argumenten i sig som får dig att byta vanor. 

 

Gamification är ett verktyg för att nudga

Konkreta saker man kan göra för att nudga personer i rätt riktning är att till exempel göra “rätt” val till standard eller rama in och göra den önskade handlingen tydligare eller enklare. Man kan påminna vid rätt tidpunkt eller att engagera. Ett exempel på engagemang är gamification. Det finns appar för allt möjligt. Till exempel finns appar för att förbättra dina vanor där du får poäng för hur mycket “bra” saker du gör under dagen. Ett annat exempel på gamification är den här videon från rolighetsteorin.se. Där ville man få folk att lämna tillbaka fler tomma glasflaskor och gjorde det till ett spel. Fartkameror som visar hur fort du kör i gröna och röda siffror är ett annat exempel på nudging. 

 

Utbilda dig till nudging-expert och var med och förändra världen

Möjligheterna med nudging är oändliga. Kanske är du nästa Greta Thunberg men vet inte var man ska börja? Eller tycker du att beteende och påverkan är superintressant? Tror du att man kan göra världen till en bättre plats genom ganska enkla medel? Några av de här sakerna är vad LBS Media-beteende handlar om. Där får du en bra högskoleförberedande utbildning på estetiska programmet. Dessutom får du också fördjupa dig i allt det här som är så spännande. Och det är ju då vi gör bäst ifrån oss, när det är lätt att göra rätt, eller hur?