Vad är E-sport?

E-sport står för Electronic sports och är ett samlingsbegrepp för tävlingar inom datorspel och spel på konsol. Spelare tävlar om att bli de bästa lagen i turneringar där man kan vinna pengar. 

 

Historia

Redan på 1980-talet när arkadmaskinerna började bli populära började e-sportens historia, då man spelade mot varandra blev det tävlingar. Men första riktiga regelrätta tävlingen genomfördes 1994 när Nintendo anordnade ett världsmästerskap. På den tiden tävlades inte om stora pengasummor utan en spelkassett i silver. Företag som Blockbuster och Nintendo började arrangera fler världsmästerskap riktade mot barn och tonåringar. 

Succéspelet Doom var ett av de första spelen som började tävlas inom på LAN. På 1900-talet var Doom ett First-person shooting (FPS) spel där spelaren fick ta sig igenom banor och skjuta på olika monster. År 1996 är ett avgörande år för e-sportens historia då spelet Quake släpptes. Quake var en uppföljare till spelserien Doom. I december samma år släpptes succén Quakeworld. Då började det bli enklare att spela med andra över intrnet. Tävlingar i Quake och Doom var de första som kategoriserades som e-sport. Två år senare släpptes StarCraft, föregångaren till hiten StarCraft 2 som gjorde Real Time strategy genren populär. 

 

Hur Sydkorea fick sin finanskris att vända med hjälp av E-sporten

På 1900-talet hade Asien i helhet en svår finansiell kris och en av de länderna som drabbades var Sydkorea. Då fler förlorade sina jobb behövde befolkningen en sysselsättning, så de vände sig hem för att spela och det var då e-sporten började växa. I slutet av av 1990-talet började begreppet e-sport växa och blev allt mer igenkänt. År 2000 skapades det första e-sportförbund som lyder under kultur- och idrottsdepartementet och drivet för detta var just spelet Starcraft. Sydkorea har bland världens bästa spelare inom Starcraft, Overwatch och League of legends för att bara nämna några. Landet har även dedikerat flera arenor just för e-sport, Nexon Arena till exempel. Tack vare detta lyckades Sydkorea få sin ekonomiska kris att vända.  

 

E-sport är ingen sport – eller?

Det diskuteras ifall e-sport ska räknas som en giltig sport eller inte. Ett vanligt argument i debatten kring e-sport är att det inte är fysiskt påfrestande då spelarna sitter ner vid en datorskärm och klickar en mus. Å andra sidan argumenteras det för att e-sport är psykiskt påfrestande då spelarnas reaktionsförmåga måste vara snabb. Och för att deras team ska komma vidare i turneringen måste deras förmåga att kommunicera, samarbeta och lösa problem vara på topp. För att kunna prestera är det alltså viktigt att spelarna har god kondition så att de orkar hålla fokus under en längre tid. Det är hög press på spelarna då matcherna kommenteras live av kommentatorer, och har mycket åskådare precis som en fotbollsmatch eller Vasaloppet till exempel. 

Hemsidan KIT har skrivit en artikel med ledande “Därför är e-sport en sport. Men inte en idrott.”. Där skribenten menar att man har blandat ihop begreppen sport och idrott. Där hävdas att för att en idrott ska vara en idrott måste det finnas inslag fysisk rörelse och motion. Sport behöver dock inte ha fysisk rörelse utan måste vara en tävling. Skribenten gav exemplet: “Jogging är idrottande, men inte sport. På samma sätt är inte e-sport en idrott.” Det har dock visat sig vara väldigt framgångsrikt att syssla med till exempel jogging på sidan av sitt e-sportande för att kunna prestera.

 

Varför investerar man aktier och betting på E-sport?

Det är ingen tvekan om att e-sport ständigt växer och värdet blir allt högre, liksom prispotter, streams och turneringar. Tittarsiffror växer och inträdesbiljetter till arenor säljs slut på några minuter. Sponsorer och streamers fyller på. Det är bara en tidsfråga innan man kan betta på bettingsajter. Dreamhack som är världens främsta datorspelsfestival tjänade in 45 miljoner kronor år 2018. Spelföretaget Epic Games höll i ett världsmästerskap 2019 i New York där de lät Fortnite-spelare tävla om närmare en miljard kronor i 10 veckor.  

Men hur investerar man? Det finns olika sätt att få exponering, vissa startar upp lag eller ligor och vissa väljer gå in som sponsorer. Det enklaste sättet är förmodligen att köpa aktier i bolag som har verksamhet inom e-sport, men ännu finns inte renodlade e-sport verksamheter. Istället kan gå genom den traditionella börsnoterade bolagen som MTG. MTG äger varumärken som Dreamhack och Electronic Sports League (ESL) bland annat. Än så länge går det inte att betta på vanliga bettingsidor men de har dock avtalat samarbeten för att vara redo när e-sport betting växer.  

 

Vad är det för spel som spelas inom E-sporten?

I de stora mästerskapen som hålls är då spel som Counter strike, League of Legends, Starcraft II, Dota 2 och Overwatch. Dessa spel hamnar i genrer som Real time strategy (RTS), Multiplayer online battle arena (MOBA) och First person-shooter (FPS). Alla dessa spel har någonting gemensamt, alla nämnda spel är Multiplayer spel, alltså man behöver vara flera spelare för att vinna. Alltså bildas lag, de lag som spelar på event som DreamHack. Spelarna i lagen behöver ha bra samarbetsförmåga och vara snabba på  problemlösning. 

Men varför spelas inte spel som PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG), Apex Legends eller Fortnite i de stora arenorna? Det är för att dessa har genren Battle Royale. Battle Royal är en speltyp som går ut på att flera spelare släpps in i en arena och får samla på sig resurser och vapen. Arenan krymper allt eftersom vilket gör att spelare möts och eliminerar varandra. Målet är att ha den karaktär som överlever längst. I detta fall är det bara en spelare som utses till vinnare. Turneringar skulle bli korta och det händer inte mycket, därför är de inte lika stora på event som DreamHack. 

 

Utbilda dig för en karriär inom E-sport

E-sport har utvecklats mycket sedan det först arrangerades mindre tävlingar på 1980-talet, men hur kommer man in i branschen och vad behöver man kunna? På LBS kan du utbilda dig för en satsning inom E-sport eller för att skapa event som DreamHack. På LBS gymnasieskolor erbjuds estetiska programmet med inriktningen E-sport med de två fördjupningarna Event och Talang. När man läser E-sport Event får man lära sig hur man planerar ett större evenemang, från en idé till praktiskt utförande. Inom inriktningen Talang får man satsa som spelare på att bli professionell inom E-sport. Den perfekta starten på din e-sportkarriär helt enkelt!