Introduktionen till spelvärlden sker redan i tidig ålder, oavsett om det är pyssel, brädspel, konsol eller datorspel. Framförallt i tonåren börjar fler ungdomar sätta sig framför datorn och spela, ibland kvällarna ut. 

 

Världens första datorspel 

De första spelen utvecklades på 1950-talet av fysiker i forskningslaboratorium och spelen släpptes inte till allmänheten. Bland annat: Tennis For Two som var ett spel på en liten skärm, två spelare som spelar mot varandra med varsitt “tennisrack” och en boll studsande mot varandra. Sedan kom Spacewar som ett mer interaktivt spel där man plötsligt fick fler möjligheter, alltså mer funktioner och kontroller än bara ett “tennisracket” som kunde styras uppåt och nedåt.

Som bekant var detta bara början för datorspelen och det första FPS-spelet (First Person Shooter) kom 1973 och hette Mazewar. Nu kom man närmare spelet i och med att man fick spela i förstaperson. Det första spelet som kom ut till allmänheten var Pong (år 1972) av företaget Atari. Ett pingisspel som spelaren såg ovanifrån, i princip samma som Tennis For Two men med bättre grafik. Pong blev en stor succé bland allmänheten som nu kunde spela i hemmet. 

 

Arkadspel och två italienska bröders födelse

Arkad-eran började när Space Invaders släpptes, det första spelet som hade ett highscore-spel – där det gick ut på att få högsta poäng möjligt och bli bäst. Donkey Kong var det första spelet som hade en ordentlig handling och storyline. Sedan kommer favoriter som Frogger, Dragon’s lair och Pac Man. Med Pac man började eran med spel i färger! Super Mario Bros släpptes för första gången år 1983 och har varit den längsta spelserien med flest uppföljare med olika varianter av Mario-kart och Super Mario Galaxy. Mario var en figur redan i Donkey Kong-spelet, men då hette han Jumpman. Marios egna spel kom med en bror, Luigi, och Mario är döpt efter den italienska man som hyrde ut lokaler åt Nintendo.

 

Datorspel blir populärt

År 1992 kom Wolfenstein 3D ut, ett revolutionärt spel inom FPS-genren då det var det första spelet med 3D-grafik. Utvecklarna till Wolfenstein skapade en egen engine, ett annat sätt att koda, för att skapa 3D-grafiken och funktionerna i Wolfenstein. Ett år senare börjar den populära spelserien Doom. Spelet blev populärt för sin grafik och det “mörka tema” som spelet hade. Doom och Wolfenstein gjorde så FPS-genren blev allt mer populär. År 1999 kommer första versionen av Counter Strike vilket blev en av de största FPS- och Battle Royal-spelen. Battle Royal är ett spelkoncept som går ut på att flera spelare släpps in i en arena och får samla på sig resurser och vapen. Arenan krymper allt eftersom vilket gör att spelare möts och eliminerar varandra. Målet är att vara den som överlever längst.

 

Populära Warcraft utvecklas till proffsens spel

Ett annat spel som gjort en stor inverkan på spelvärlden och e-sporten framförallt är Warcraft. År 1994 släpptes det första spelet av Warcraft och efterhand släpptes två uppföljare till Warcraft. 

 

Warcraft blev populärt att skapa modifikationer av och en privatperson skapade varianten Defense of the Ancients (förkortas DotA). Vidare blev DotA en inspiration för League of legends som släpptes 2009. Den stora innovationen kommer med World of Warcraft år 2004 vilket förändrar sättet att spela med andra eftersom man spelar rollspel online. Warcraft var på många sätt startskottet för två av dagens stora E-sport-spel: Dota 2 och League of Legends.

 

Det svenska spelet Minecraft blir en klassiker  

Markus “Notch” Persson skapade Minecraft som ett hobbyprojekt för att se vad han kunde utveckla som spelprogrammerare år 2009. Minecraft ger en retrokänsla med den enkla grafiken då världen är byggd på fyrkantiga block. Spelet går ut på att överleva världen man blir inkastad i med de resurser som går att få tag på. Men spelet ger även friheten att spela i  creative- och hardcore mode. Creative Mode innebär att spelaren får utforska sin kreativitet i en lugn spelvärld genom att bygga. Hardcore Mode är motsatsen, då står allt på spel eftersom spelaren endast får ett enda liv. År 2014 anordnade Tekniska museét en utställning dedikerad till Minecraft i minecraft blocks. 

 

DreamHack – datorernas och spelens egen festival

År 1994 i Malung arrangerade två ungdomar ett eget LAN i deras matsal, sedan dess har DreamHack fortsatt växa. Idag har DreamHack blivit en av världens största datorfestivaler. Två event arrangeras om året – ett på vintern och ett på sommaren. Då kommer olika spel- och dataföretag för att visa upp sina nyheter. DreamHack blir en plats för personer som har ett brinnande intresse för spel och datorer och för företag som vill visa upp sina produkter och tjänster. 

 

Det växande fenomenet E-sport 

Vid början av 2000-talet börjar datorspelande tas på allvar – då myntas begreppet E-sport i bland annat Sydkorea. Spel som Starcraft lockade till tävlingar och lag bildades, sedan dess har större turneringar med större prispotter arrangerats med åren. Folk samlas i arenor och i en publik för att titta på personer som spelar datorspel, och spelarna tjänar pengar på det. Och med hjälp av live-streaming tjänster som Twitch har intresset för E-sport ökat. Det är lättillgängligt att titta och allt fler kan streama. Företag ser marknadsmöjligheter genom streamers och väljer att sätta upp samarbeten med dem. Streamers blir då en marknadsföringskanal riktad mot rätt målgrupp. 

 

Datorspel – bra eller dåligt?

Det pågår en debatt om datorspel är bra eller dåligt för ungdomars hälsa. För många timmar framför datorn som blir till överdrivet spelande kan leda till spelberoende, vilket klassificeras som en psykisk åkomma sedan 2007. Om du är oroad för dig eller någon nära finns det resurser och organisationer du kan vända dig till som Game Over eller Reconnect till exempel.  

 

Men spel behöver inte nödvändigtvis bara påverka negativt utan kan också bidra på många bra sätt. Många spel är oftast på engelska och därför måste de flesta kommunicera på engelska – vilket leder till deras språkkunskaper utökas. Det visar sig dessutom att barn lär sig logik och strategi genom spel. 

 

Hur gör man datorspel?

 Hur går det till att skapa ett spel egentligen? För att skapa någonting behöver man först en idé.

Idén kan börja varsomhelst: en idé om en karaktär, en värld, en story eller en mekanik man vill utveckla ett spel utifrån. Sedan borde en grafisk profil skapas eller en designplan. 

För att skapa ett spel är det vanligast att man samarbetar med andra. Då finns det flera roller inom arbetet. Ett team kan bestå av till exempel:

  1. En speldesigner som är ledaren för projektet och designar nivåerna. 
  2. Sedan behövs en spelgrafiker, det är artisten som skapar grafik för själva spelet. 
  3. Sist men inte minst, programmeraren. Den personen kodar och ser till att allt ska fungera, de bygger alltså själva skelettet av spelet. 

Sedan kan en kort version av spelets skapas – en demo. 

 

Plugga datorspel i skolan

Ett steg för att börja jobba med spel är att skaffa sig en utbildning. På gymnasial nivå kan du utbilda dig på LBS till speldesigner eller programmerare genom det tekniska programmet med inriktning Spelutveckling. Inriktningen Spelgrafik fokuserar på den visuella och grafiska biten i spel. Självklart finns det eftergymnasiala studier också som The Game Assembly till exempel.