SPEL BEHÖRIGHETSKRAV

Nuvarande behörighetskrav för utbildningsexempel inom spel.
Här kan du som läser i årskurs 2 eller 3 på LBS se vilka olika behörighetskrav som gäller för olika spelinriktade universitets- och högskoleutbildningar i Sverige.

UTBILDNINGAR OCH BEHÖRIGHETSKRAV

Spelutveckling
180 högskolepoäng , Malmö högskola, Malmö
Områdesbehörighet 4:
Engelska B, Matematik C och Samhällskunskap A. Med undantag av Samhällskunskap A.

Datavetenskapliga programmet, inriktning spelutveckling
180 högskolepoäng, Mälardalens högskola, Västerås
Områdesbehörighet 3:
Ma C (områdesbehörighet 3 med förändringar).

Civilingenjör i spel- och programvaruteknik
300 högskolepoäng, Blekinge tekniska högskola, Karlskrona
Områdesbehörighet 9:
Fysik B och Matematik E. (Kemi A krävs ej.)

Technical artist i spel
180 högskolepoäng , Blekinge tekniska högskola, Karlskrona
Områdesbehörighet 8:
Matematik B. (Fysik B, Kemi A och Matematik D krävs ej.)

Spelprogrammering
180 högskolepoäng, Blekinge tekniska högskola, Karlskrona
Områdesbehörighet 8: Matematik C.
(Fysik B, Kemi A och Matematik D krävs ej)

Digitala spel
180 högskolepoäng, Blekinge tekniska högskola, Karlshamn
Områdesbehörighet 7:
Matematik B.

Dataspelsutveckling – design
180 högskolepoäng, Högskolan i Skövde, Skövde
Områdesbehörighet 4:
Engelska B, Matematik C och Samhällskunskap A

Dataspelsutveckling – programmering
180 högskolepoäng, Högskolan i Skövde, Skövde
Områdesbehörighet 8:
Fysik B, Kemi A och Matematik D (eller motsvarande kunskaper).
Dispens ges från Kemi A och Fysik B (Fysik A krävs)

Dataspelsutveckling – Game Writing
180 högskolepoäng, Högskolan i Skövde, Skövde
Områdesbehörighet 4:
Engelska B, Matematik C och Samhällskunskap A (eller motsvarande kunskaper).

Dataspelsutveckling – Ljud/musik
180 högskolepoäng, Högskolan i Skövde, Skövde
Områdesbehörighet 6:
Engelska B och Samhällskunskap A (eller motsvarande kunskaper).

Dataspelsutveckling – Grafik
180 högskolepoäng, Högskolan i Skövde, Skövde
Områdesbehörighet 6:
Engelska B och Samhällskunskap A (eller motsvarande kunskaper).

Högskoleingenjör Datorspelsutveckling
180,0 högskolepoäng, Luleå tekniska universitet, Skellefteå
Områdesbehörighet 8:
Fysik B, Kemi A, Matematik D

Datorgrafik, konstnärlig kandidat,
180 högskolepoäng, Luleå tekniska universitet, Skellefteå
Grundläggande behörighet och godkänt antagningsprov

Spelprogrammet – inriktning speldesign och projektledning
180 högskolepoäng, Södertörns högskola, Stockholm
Grundläggande behörighet

Spelprogrammet – inriktning spelgrafik
180 högskolepoäng, Södertörns högskola, Stockholm
Grundläggande behörighet

Spelprogrammet – inriktning spelprogrammering
180 högskolepoäng, Södertörns högskola, Stockholm
Grundläggande behörighet

Datorgrafik och animation
180 Högskolepoäng, Högskolan på Gotland, Visby
Grundläggande behörighet och godkänt antagningsprov

Speldesign och grafik
180 högskolepoäng, Högskolan på Gotland, Visby
Särskild behörighet: Matematik B och godkänt antagningsprov

Programmet för simulerings- och dataspelsteknik
180 högskolepoäng, Örebro universitet, Örebro
Områdesbehörighet 4:
Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Undantag medges för En B.

Ladda ner