Global Game Jam, 48 timmar senare

Nu har årets kanske roligaste evenemang för oss som jobbar med spel kommit och gått. Jag pratar givetvis om Global Game Jam, ett event där alla med passion för att skapa spel samlas under 48 timmar i en stor övning i kreativitet och skapande.

Detta är tredje året i rad för oss på LBS Stockholm och vi försöker att locka alla till denna form av lärande då eleverna i skarpt läge tar sina kunskaper till nästa nivå, hårt arbete blandat med mycket skratt och sprudlande kreativitet.

Innan GGJ startar är energin hög, alla vill veta årets tema som släpps runt kl 17:00 på fredagen lokal tid världen runt och det är fortfarande hemligt tills de allra sista tidszonerna har fått det, förra året var temat “Ritual” och året innan dess “What do we do now?” Så här sätter endast fantasin gränserna.

Förutom temat finns det även så kallade “diversifyers”, små utmaningar vi kan lägga till som “Beyond the doors of perception” där spelet på något sätt utökas med hjälp av Tobii Eye Tracker eller “The colour and the shape” där spelet ska baseras på färgen men unde kunna spelas av människor med någon form av färgblindhet.

När årets tema “Waves!” Släpptes var det dags att börja med brainstorming och snabbt var alla igång, 48 timmar senare var alla grupper redo att visa upp vad de skapat. Trötta men i gott mod steg de stolt upp och visade upp sina spel.

Som lärare ser jag hur eleverna växer så mycket under en helg när de får jobba under de omständigheterna.

Zackarias från SG14 och Red Line Games säger att

Global game jam är det bästa eventet för att lära sig nya grejer. Det kanske inte alltid blir ett projekt men man lär sig väldigt mycket på väldigt kort tid. Man får också en liten smak på en simulerad studiomiljö eftersom man sitter bredvid varandra och kan kolla vad de andra gör och på så sett få inspiration och motivation.

Vare sig man prövar på något nytt som t.ex VR eller om man gör något man redan gjort tidigare så kommer man alltid ut smartare på andra sidan.

Red Line Games testar Global Game Jam VR

Zackarias från Red Line Games testar VR

Vi hade även Jona från KJ Interactive, deras technical art director som starkt kan rekommendera game jams.

Global Game Jam är lika roligt som det är lärorikt, är man nybörjare finns möjlighet att lära sig av mer seniora utvecklare och för de som redan kan mycket är det en chans att prova något nytt i en miljö som är väldigt snarlik en riktig studio.

KJ Interactive har jammat tillsammans i fyra år nu och haft chansen att testa ny och spännande teknik som en studio inte vanligtvis har tid för. År 2014 ledde ett Kinect-projekt vidare till det kommersiella mobilspelet Chummy Fishes och i år jobbade de tillsammans med två elever på ett VR-spel, när annars tar man sig tid för det?

Vill du in i industrin är det ett roligt måste, att du saknar ett AAA-spel i din portfölj men klarade av att färdigställa en prototyp över en helg kan väga in en hel del. Med det sagt handlar det ju så klart om att ha kul, även om du inte är med och skapar ett färdigt spel så har du garanterat haft roligt under resans gång!

Jona visar upp GGJ projected KJ Interactive gjort tillsammans med Red Line Games

Jona visar upp GGJ projected KJ Interactive gjort tillsammans med Red Line Games

Tack alla som var med och ett speciellt stort tack till alla från LBS Göteborg och Jona från KJ Interactive som kom hit och utvecklade spel med oss.