LBS logo

LBS Media Beteende

Det är möjligt att förändra världen ett litet steg i taget, det går att påverka människor att göra bättre val. Den nya trenden nudging växer inom kommunikation och marknadsföring, den bygger på att analysera människors beteenden och sedan använda psykologi och design för att få dem att förändra sitt beteende. Vill du i framtiden jobba med media för att förbättra miljön, för att stoppa mobbing eller öka jämlikheten i samhället? Då har du hamnat rätt.

Vill du veta hur nudging fungerar i praktiken? Kolla in vår interaktiva film!

På utbildningen lär du dig teorier inom beteendevetenskap och psykologi, samtidigt som du fokuserar på design och digital medieproduktion. Med hjälp av dessa kunskaper skapar vi sedan kampanjer som uppmuntrar människor att göra medvetna val. Ett exempel på en sådan kampanj kan vara att få människor att ta trapporna istället för rulltrappan genom att göra trappstegen till ett piano. Kul och effektivt! Du lär dig även att jobba professionellt med fotografisk bild, film/animation och digital medieproduktion för att på ett effektivt sätt kunna sprida dina idéer och kampanjer. Du lär dig även att mäta och utvärdera kampanjerna och dess resultat med hjälp av digitala verktyg.

Digitala miljöer: Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere, After Effects, Google Analytics, Facebook Business Manager m.fl. Exempel på framtida yrken är kreativ marknadsförare, digital producent, marknadschef/strateg, beteendevetare/strateg, omvärldsanalytiker, influencer, concept artist, 3D-grafiker, animatör eller art director. Utbildningen ger dig dessutom behörighet att läsa vidare på högskola eller universitet.

Estetiska programmet

Eftersom utbildningen är baserad på det nationella estetiska programmet med inriktningen estetik och media ger den dig behörighet att läsa vidare på högskola eller universitet. Om du vid utbildningens slut vill fortsätta fördjupa dig är du både behörig och väl förberedd att ta dig an antagningsprov och studier på eftergymnasial nivå.

OM ANSÖKAN

SÅ SÖKER DU

Du ansöker via webben för gymnasieantagning i din kommun. Om du går i grundskolan, kommer du att få ett lösenord hemskickat. När du ansöker, behöver du en sökkod. Du hittar sökkoderna på varje programsida i katalogen. Sista ansökningsdag är olika beroende på vilken kommun du bor i, men vanligast är 1 februari. Kolla med din studie- och yrkesvägledare om du är osäker.

Ansökningskod

ESEST

Gymnasiegemensamma ämnen Åk 1 Åk 2 Åk 3
Engelska 5 100
Engelska 6 100
Historia 1b 100
Historia 2b - kultur 100
Idrott och hälsa 1 50 50
Matematik 1b 100
Naturkunskap 1b 100
Religionskunskap 1 50
Samhällskunskap 1b 100
Svenska 1 / Svenska som andraspråk 1 100
Svenska 2 / Svenska som andraspråk 2 100
Svenska 3 / Svenska som andraspråk 3 100
Programgemensamma ämnen Åk 1 Åk 2 Åk 3
Estetisk kommunikation 1 100
Konstarterna och samhället 50
Inriktning Åk 1 Åk 2 Åk 3
Digitalt skapande 1 100
Medieproduktion 1 100
Medieproduktion 2 100
Medier, samhälle och kommunikation 1 100
Programfördjupning Åk 1 Åk 2 Åk 3
Fotografisk bild 1 100
Psykologi 1 50
Psykologi 2b 50
Estetisk kommunikation 2 100
Design 1 100
Medier, samhälle och kommunikation 2 100
Gymnasiearbete Åk 1 Åk 2 Åk 3
Gymnasiearbete 100
Individuellt val Åk 1 Åk 2 Åk 3
Kurs 1 100
Kurs 2 100
Summa: 850 850 800