LBS logo

LBS Spelgrafik sökkod: (ESBIL)

Fångas du av skuggorna när andra bara ser motståndare? Tittar du på blänket i motorhuven när andra bara gasar? På LBS Spelgrafik läser du estetiska programmet med inriktningen bild och form med speciellt fokus på spelgrafik. Spelgrafik handlar om bild, känsla och uttryck. Under utbildningens gång får du inblick i dig hur processen att skapa ett spel går till. Du kommer även uppleva de olika roller som samspelar vid utvecklingen. Du lär dig behärska de programvaror som används inom branschen i skapandet av bilder och grafik till spel.

 

 

Hur går jag vidare?

Vet du redan att vill söka till oss så gör du så här när antagningen öppnar:

  • Logga in med hjälp av ditt lösenord på www.skanegy.se
  • Välj vår skola och vår sökkod för programmet.
  • Bekräfta och skriv ut ansökan.
  • Skriv under ansökan.
  • Lämna in din ansökan till din SYV eller ansvarig på skolan.

Vill du veta mer eller få hjälp med att söka får du gärna höra av dig till mig, jag heter Asgeir och är rektor på skolam. Maila mig på asgeir.palsson@lbs.se eller lämna en intresseanmälan här nedan så hör vi av oss till dig. Fortsätt scrolla så kommer mer info om programmet längre ner på sidan och kanske ses vi på öppet hus?

 

 

Estetiska programmet

Eftersom utbildningen är baserad på det nationella estetiska programmet med inriktningen bild och form ger den dig behörighet att läsa vidare på högskola eller universitet. Om du vid utbildningens slut vill fortsätta fördjupa dig är du både behörig och väl förberedd att ta dig an antagningsprov och studier på eftergymnasial nivå.

Om inriktningen

Spelgrafik handlar om spelmiljö, känsla och uttryck. Under utbildningens gång får du förståelse för processen och de olika roller som samverkar vid utvecklingen av ett spel. Du lär dig behärska de programvaror som används inom branschen i skapandet av bilder och grafik till spel. Du skapar också egna spelkaraktärer genom digital 3D-modellering och animation.

Du får under utbildningen presentera egna idéer med hjälp av två- och tredimensionella tekniker. Skissteknik, konceptutveckling och projektplanering är viktiga delar i utbildningen för att sedan kunna planera och skapa egna projekt.

Utbildningen är kreativ och du kommer att ha stora möjligheter att utveckla din teknik och konstnärlighet.

Under årskurs två och tre får du arbeta med större spelprojekt från idé till färdig produkt. Då får du koppla samman det du lärt dig och har även möjlighet att fördjupa dig inom något område.

Exempel på framtida yrken är spelgrafiker, speldesigner, 3D-grafiker, animatör eller mediaproducent.

LINNEA & NATHALIE, VAR VILL NI VARA OM FEM ÅR?

Fyll i formuläret så får du information om vad som händer på skolan, våra inriktningar och gymnasievalet.

Välj ett eller fler program
När börjar du gymnasiet?

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER

När du skickar in en intresseanmälan, anmäler dig till en prova på dag, bokar rådgivning eller studievägledning eller vill ta emot marknadsföring, information och påminnelser om våra skolor, behöver du lämna ditt samtycke till att vi behandlar dina personuppgifter. De personuppgifter som vi behandlar om dig är ditt namn, din adress, din e-postadress, ditt telefonnummer, program och årskurs. Vi behandlar dessa uppgifter om dig i ett IT-system som används av alla bolag inom AcadeMedia-koncernen.

 

De personuppgifter som vi samlar in används för att vi ska kunna uppfylla våra åtaganden mot dig. Genom att lämna ditt samtycke, godkänner du att vi använder dina personuppgifter för följande ändamål:

Skicka dina kontaktuppgifter vidare till de skolor du visat intresse för
Fullgöra våra avtalsenliga och lagenliga förpliktelser
Tillhandahålla dig marknadsföring eller andra meddelanden och påminnelser

Utöver vad som framgår ovan kan vi komma att lagra trafiken i syfte att förbättra webbplatsen, samt för att efterkomma anmodan från myndighet eller att upptäcka och förebygga olagliga aktiviteter. Det innebär även att vi lagrar din IP-adress som du lämnat ditt samtycke till. Läs mer om hur vi behandlar cookies här.

 

Vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter till dotterbolag inom koncernen i syfte att kommunicera med dig om så är nödvändigt för att fullgöra våra förpliktelser gentemot dig och i övrigt fullgöra våra skyldigheter. Vi kan komma att lämna ut nödvändig information till myndigheter såsom polisen, skatteverket eller andra myndigheter som vi enligt lag måste lämna ut information till. Vi kommer aldrig att utlämna dina personuppgifter till tredje part som inte är behörig att ta del av dina personuppgifter.

 

Huvudmannen är personuppgiftsansvarig på den skola du går på. De huvudmän som omfattas är: AcadeMedia Eductus AB, AcadeMedia Fria Grundskolor AB, Coaching och utveckling i Sverige AB, Didaktus Skolor AB, Didaktus Utbildningar AB, Drottning Blankas Gymnasieskola AB, EC-Utbildning AB, Framtidsgymnasiet i Göteborg AB, Framtidsgymnasiet i Sverige AB, Framtidsgymnasiet Öst AB, Hagströmska Gymnasiet AB, Hermods AB, Hermods Gymnasium AB, IT Gymnasiet Sverige AB, Klaragymnasium AB, Komptensutvecklingsinstitutet Sverige AB, Ljud & Bildskolan LBS AB, Mikael Elias Gymnasium AB, Movant AB, Nordens Teknikerinstitut AB, NTI-skolan AB, Nya Designgymnasiet i Nacka AB, Plusgymnasiet AB, Plushögskolan AB, Praktiska i Sverige AB, Procivitas Privata Gymnasium AB, Primaskolan AB, Pysslingen Förskolor och Skolor AB, Rytmus AB, Sjölins Gymnasium AB, Sälj- och marknadshögskolan i Sverige AB, TGA Utbildning AB, Utbildningsborgen i Örebro AB, Vittraskolorna AB. Samtliga huvudmän för våra grundskolor och våra vuxenutbildningar har sitt säte på Adolf Fredriks kyrkogata 2, 101 24 Stockholm. Huvudmännen för våra gymnasieskolor har sitt säte på Lilla Bommen 4 A, 411 04 Göteborg.

 

Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid behandling av personuppgifter. Du har rätt att kontakta oss för att få ut information om vilka uppgifter vi behandlar om dig, samt för att begära rättelse eller om du vill att vi raderar uppgifterna. Uppgifterna lagras i ett år efter att ansökningsperioden är över för den sökta utbildningen. Vi använder oss av automatiserat individuellt beslutsfattande och profilering när vi skickar ut marknadsföring och annan information till dig, baserat på vilka program och skolor du sökt.

 

Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. På sidan trygg.academedia.se kan du läsa mer information om vad, hur och för vilka ändamål vi behandlar personuppgifter och din rätt att få tillgång till dina personuppgifter. Du hittar hela vår policy här. Vill du komma i kontakt med våra dataskyddsombud gör du det enklast här.

Om Ansökan

Hur söker jag

Du ansöker via webben för gymnasieantagning i din kommun. Om du går i grundskolan, kommer du att få ett lösenord hemskickat. När du ansöker, behöver du en sökkod. Du hittar sökkoderna på varje programsida i katalogen. Sista ansökningsdag är olika beroende på vilken kommun du bor i, men vanligast är 1 februari. Kolla med din studie- och yrkesvägledareom du är osäker.

Sökkod

ESBIL

Gymnasiegemensamma1150 Poäng
Engelska 5100
Engelska 6100
Idrott och hälsa 1100
Historia 1b100
Historia 2b - kultur100
Matematik 1b100
Naturkunskap 1b100
Religionskunskap 150
Samhällskunskap 1b100
Svenska 1 (alt. svenska som andra språk)100
Svenska 2 (alt. svenska som andra språk)100
Svenska 3 (alt. svenska som andra språk)100
Programgemensamma150 Poäng
Estetisk kommunikation 1100
Konstarterna och samhället50
Inriktning400 Poäng
Bild- och form 1b100
Bild100
Form100
Bildteori100
Programfördjupning500 Poäng
Design 1100
Animation 1100
Animation 2100
Digitalt skapande 1100
Digitalt skapande 2100
Gymnasiearbete100 Poäng
Gymnasiearbete100
Individuella val200 Poäng
Kurs 1100
Kurs 2100
Summa:250000

Om inriktningen

Spelgrafik handlar om spelmiljö, känsla och uttryck. Under utbildningens gång får du förståelse för processen och de olika roller som samverkar vid utvecklingen av ett spel. Du lär dig behärska de programvaror som används inom branschen i skapandet av bilder och grafik till spel. Du skapar också egna spelkaraktärer genom digital 3D-modellering och animation.

Du får under utbildningen presentera egna idéer med hjälp av två- och tredimensionella tekniker. Skissteknik, konceptutveckling och projektplanering är viktiga delar i utbildningen för att sedan kunna planera och skapa egna projekt.

Utbildningen är kreativ och du kommer att ha stora möjligheter att utveckla din teknik och konstnärlighet.

Under årskurs två och tre får du arbeta med större spelprojekt från idé till färdig produkt. Då får du koppla samman det du lärt dig och har även möjlighet att fördjupa dig inom något område.

Exempel på framtida yrken är spelgrafiker, speldesigner, 3D-grafiker, animatör eller mediaproducent.

LINNEA & NATHALIE, VAR VILL NI VARA OM FEM ÅR?