ESTETISKA PROGRAMMET -LBS GRAFISK DESIGN

Vill du bli grafisk formgivare, illustratör, bildkonstnär eller kanske jobba som AD på en reklambyrå? Då är lbs grafisk design utbildningen för dig

Grafisk design handlar i grunden om att utveckla din kreativitet och färdighet när det gäller bild och form. Det gör du delvis genom att på klassiskt sätt rita och måla men lika viktig i utbildningen är datorn som verktyg. Du lär dig att med datorns hjälp skapa allt från logotyper, illustrationer, hela layouter och blogheaders till digital bildkonst där ritbrädan ersätter canvas och pensel.

Under utbildningen kommer du attfå presentera dina grafiska val och argumentera för dem. Du kommer att använda den kunskap du får kring grafiska regler, visuell/estetisk kommunikation, komposition och konstarter för att motivera dina val. Utbildningen är kreativ och du kommer att ha stora möjligheter att utveckla din teknik och konstnärlighet. Under årskurs två och tre arbetar du och dina klasskamrater med större projekt där kunden antingen är fiktiv eller verklig.

Precis som i arbetslivet jobbar man igenom sina koncept, visualiserar sin idé antingen digitalt eller på papper och ”pitchar” den för kunden oavsett om kunden är läraren eller en riktig beställare.

Exempel på framtida yrken är grafisk formgivare, AD (art director), layoutare mot magasin, blogdesigner, eller originalare.

Eftersom utbildningen är baserad på det nationella estetiska programmet med inriktningen bild och formgivning ger den dig behörighet att läsa vidare på högskola eller universitet. Det finns en stor mängd eftergymnasiala kurser med inriktning mot grafisk design. Ett alternativ är grafiska utbildningar som bedrivs på folkhögskolor eller utbildningar på yrkeshögskolor, så kallade YH-utbildningar. Det finns även en mängd utbildningar på högskolenivå inriktade på grafisk design, Våra studie- och yrkesvägledare på skolorna hjälper mer än gärna till att söka och sortera fram alternativ bland dessa.

Sökkod: ESBIL

Kika gärna i utbildingskatalogen 2017-2018

Ladda ner